Ga naar de inhoud

Case:

Groteflessenwijn.nl: Van proeftuin tot succesvolle online business

Context

Groteflessenwijn.nl is dé grootste online aanbieder in Nederland van exclusieve kwaliteitswijnen in unieke formaten van 1,5 liter (Magnum) tot 18 liter (Melchior). Deze webshop, opgericht in 2020 door Marketingkraam, ontstond vanuit het zien van kansen in de online wijnverkoopmarkt. Wat begon als een proeftuin voor online strategieën, is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze en succesvolle onderneming met aanzienlijke naamsbekendheid onder wijnliefhebbers in het hogere segment. In deze case vertellen we alles over dit geweldige project!

Lees meer

Groteflessenwijn.nl

Business opgericht in:

* September 2020

Werkzaamheden:

* Ontwikkeling merkidentiteit en branding
* Marketingstrategie / marketingplanning
* Ontwikkeling webshop (development)

Resultaten:

* Autoriteit in de wijnmarkt
* 2000+ organische bezoekers per maand

Sinds de koerswijzigingen:
* 50% groei in conversiepercentage
* 44% groei in totaal aantal bestellingen
* 147% groei in omzet

Binnen drie maanden een complete online business!

In 2020 ontdekten we een gat in de markt: er was geen webshop die zich richtte op grote flessen wijn. Na een grondige marktanalyse en onderzoek naar de potentie bleken de kansen groot. Zo kochten we in september de domeinnaam Groteflessenwijn.nl. Wij zagen dat we met deze sterke naam voor SEO en met de juiste branding en positionering deze kans goed konden benutten.

We hadden zelf alle skills in huis om de strategie vorm te geven, de webshop te ontwikkelen en content te creëren. De juiste inkooppartner(s) moesten we nog vinden maar dit ging uiteindelijk gemakkelijker dan verwacht. Iedereen werd even enthousiast als wij van ons concept. Na drie maanden hard werken stond de online business op poten: Groteflessenwijn.nl. Een sterk merk, een hagelnieuwe en goed gevulde webshop, met maar liefst meer dan 150 exclusieve wijnen.

Maar dan heb je ‘winkelend publiek’ nodig

Maar hoe trek je de juiste doelgroep naar je website? We hadden een duidelijk beeld van ons klanttype en hun online gedrag. We wisten precies welke zoekwoorden onze doelgroep gebruikt. Door deze zoekwoorden strategisch in onze webshop te verwerken, creëerden we organische vindbaarheid. Dit betekent dat Google onze website of specifieke pagina’s als relevant beschouwt voor bepaalde zoekopdrachten en ons daardoor hoog rankt wanneer mensen deze zoektermen gebruiken.

Direct zichtbaarheid in Google

Om organische vindbaarheid in Google te creëren, focus je op drie dingen: (1) content (de juiste tekst met de juiste zoekwoorden), (2) techniek (een snelle, gestructureerde en responsieve website) en (3) autoriteit (hoeveel mensen je site bezoeken en hoe lang ze blijven). Met alleen een nieuwe domeinnaam, een nieuwe website en wat websiteteksten ben je er dus niet.

Om toch direct zichtbaar te zijn, zorgden we in de eerste maanden voor hoge posities met betaalde advertenties via Google Advertising (SEA). Zo bereikten we meteen de juiste doelgroep, precies wanneer zij naar onze producten zochten.

Zichtbaarheid buiten Google en op social media

Met display- en social media-advertenties creëerden we prachtige beeldadvertenties voor onze doelgroep. Dankzij slimme technieken wisten we precies wie deze advertenties moest zien. Ze verschenen als banners op populaire websites en op de social media-kanalen van onze doelgroep. Zo bouwden we naamsbekendheid op bij mensen die niet direct op zoek waren naar onze producten.

Stijgende cijfers na herpositionering en re-branding

Na een periode van leren, analyseren en optimaliseren presteerde onze website steeds beter. We werden beter vindbaar, kregen steeds meer bezoekers, en het aantal bestellingen nam toe. We zagen zelfs steeds meer herhaalaankopen. Toch bleven de resultaten achter bij onze targets. We ontdekten dat we een te brede doelgroep bedienden – een klassieke fout onder start-ups. Terug naar de tekentafel!

We doken in onze data en bestudeerden de markt opnieuw. We segmenteerden onze klanten en analyseerden deze segmenten grondig. Vervolgens wijzigden we onze targeting naar de meest kansrijke segmenten en pasten we onze strategie en koers aan. We repositioneerden ons merk en voerden een rebranding door. Deze veranderingen, gecombineerd met een blijvende focus op online marketing, zorgden voor een nieuwe boost in ons succes.

Een hobby, een proeftuin én een prachtig merk waar we trots op zijn!

Vier jaar later blijft de omzet van Groteflessenwijn.nl groeien! Het blijft een project waar we erg veel van leren en ook veel plezier uithalen. In het kader van plezier en klantenbinding organiseren we elk jaar een geweldige wijnproeverij (interesse? Laat het ons weten!). Naast dit succes is Groteflessenwijn.nl onze proeftuin, waar we creatieve ideeën testen en op een veilige manier van leren.

Heb jij hulp nodig bij een succesvolle strategie voor jouw online business? Wij denken graag mee!

Heb jij behoefte aan advies over jouw online business? Kom gerust eens vrijblijvend langs om eens te sparren, vinden we leuk! Wij denken graag met je mee! Liever eerst even telefonisch je vraagstuk bespreken, ook prima!

Neem contact op